Outsa

Outsa

tiistai 10. kesäkuuta 2014

Lisähappoa ja -turvotusta Norjan rinteiltä!


Italian kisojen ja matkustuksen jälkeen olin aivan happosilla. Puolentoista kotona vietetyn yön jälkeen piti kuitenkin pakata kamat uudestaan ja suunnata Norjan maailmancupiin. Norjassa pummasin keskimatkalla ja pitkällä olin puhki henkisesti ja fyysisesti.

Maanantaina olin kotona kolmelta yöllä. 16 päivässä seitsemän starttia, kaikki suomenmestaruuksia, näyttökisoja, maailmancupia, kansainvälistä tasoa. Kaksi valvottua yötä. 30 km kilpasuunnistusta turvonneella nilkalla, jossa on nivelsidevamma.

Nyt on vielä polvikin auki (ei pahasti, ei tarvittu tikkejä). Puolitoista viikkoa sitten pyörähtänyt nilkka on edelleen ihan turvonnut ja kaksi jännettä on tulehtunut. Väsyttää. Pää on tyhjä. Näin jälkeenpäinhän tässä ei ollut mitään järkeä.

Mutta jos halusi yrittää MM-kisoihin, niin tällaisen kalenterin kautta piti kokeilla. Tällaista settiä en vedä enää ikinä. (Tässähän muuten ei ollut vielä sprinttimatkoja ollenkaan.)

Setin ensimmäisiin kisoihin lähtiessä olin innoissani. Tein pari oikein hyvää suoritusta. Niitä pitäisi pystyä tekemään koko ajan, ja parhaat pystyykin. Minä en tällä tahdilla. En jaksa suunnistaa koko ajan. Kisaa pitää ehtiä odottaa, että olen latautunut ja pystyn omantasoiseen suoritukseen. Tässä setissä ehtiä juuri toipua edellisestä, kun oli jo seuraava kisa. Odottaa ei ehtinyt sitten yhtikäs. Nilkka ei tietysti auttanut asiaa, mutta en sen takia pummannut.

Tiedän, että kerran parissa viikossa pystyn huippusuoritukseen. Jatkuvan kalenterin mukaan tapahtuvan kisoissa räpeltämisen sijaan mukavampi tapa nousta kohti huippua on kehittyä niin pirun taitavaksi ja kovaksi suunnistajaksi, ettei näyttöjä tarvitse antaa koko ajan.

Onneksi Jukola sytyttää aina. Vaikka olis hapot korvissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti